Swedish Realist Painter, 1853-1919
Swedish painter, illustrator and printmaker. He came from a poor family and studied (1866-76) at the Konstakademi in Stockholm, supporting himself throughout this period. From 1871 to 1878 he contributed illustrations to the comic journal Kaspar and the Ny illustrerad tidning. From 1875, for several decades, he was a prolific book illustrator, his most renowned work in this field being his drawings for Föltskärns beröttelser ('The Barber-surgeon's tales'; pubd 1883-4) by Zacharius Topelius, and the Rococo-inspired watercolours for the Samlade skaldeförsök ('Collected attempts at poetry'; pubd 1884) by the 18th-century Swedish author Anna Maria Lenngren. Related Paintings of Carl Larsson :. | mor kersti-mitt nordiska museum | greta och dora-nora eller de tva olyckliga modellera | suzanne med gunlog-suzanne och gunlog | aftonvarden | Frontispiece for Andras Barn | Related Artists:
carl gustav piloCarl Gustaf Pilo, konstnär, målare, född 1711 i Nyköping, död 2 mars 1793 i Stockholm
Han studerade vid Konstakademien och för Arenius samt vidare i Tyskland. År 1740 till 1772 bosatt i Danmark, där han utnämndes till hovmålare, professor och direktör för akademien. I Danmark utförde han ett antal porträtt bl.a. av Fredrik V och Juliana Maria samt de kungliga barnen.
Efter Gustav III:s statskupp år 1772 blev man i Danmark avogt inställd mot svenskar och Pilo blev helt enkelt tvungen att fly till Sverige. Han bosatte sig i sin barndomsstad Nyköping. Gustav III sökte upp honom med uppdraget, att måla kungens kröning. Pilo försökte avsäga sig det, för han hade ju faktiskt inte varit med vid kröningen och han hade aldrig tidigare målat en gruppbild. Men kungen var envis och han ville ha en motsvarande målning till Ehrenstrahls på Drottningholm av Karl XI:s kröning och Gustav III ville att Pilo skulle måla den. Pilo antog till slut uppdraget och 1782 till 1793 arbetade han med tavlan , utan att bli helt färdig, vilket man ser om man studerar den noga där man på flera ställen på målningen upptäcker flera dubbla ansikten. Dessutom experimenterade Pilo med asfaltsfärg, vilket gör att tavlan uppvisar många större sprickbildningar.
Tavlan Gustav III:s kröning hänger på Nationalmuseum och är Pilos kanske yppersta arbete och en pärla i svensk konst. Kompositionen är väl avvägd, koloriten glänsande harmonisk samt de individuella porträtten är briljant utförda.
Pilo bör räknas till våra främsta målare och var särskilt skicklig som kolorist, där man ser spår och inflytande från den venetianska skolan och från Rembrandt. Många av hans tavlor utstrålar festivitas detta gäller framförallt den stora kröningstavlan. Pilos betydelse i svensk konsthistoria kan också utläsas i att Postverket vid tre tillfällen använt målningar av P. som motiv vid frimärksutgivning. Bl a utgavs till Pilos 250-årsdag en detalj ur kröningstavlan.
Även två av Pilos bröder var också konstnärer, dock med mindre framgång, Jöns Pilo (1707-?) och Olof Pilo (1718-1795).
Theodor Kalide1801 Konigshutte-1863 Gleiwitz,German sculptor. At the age of 15 he was apprenticed at the K?nigliche Eisengiesserei in Gleiwitz, where he soon began sculpting cast-iron plaques. In 1819 Johann Gottfried Schadow summoned him to Berlin, where he was instructed in chasing by Cou? and worked in the Berlin Eisengiesserei. In 1821 he transferred to the studio of Christian Daniel Rauch. Following Rauch's example and under his influence, Kalide produced such large animal sculptures as the Resting Lion and the Sleeping Lion (several casts, e.g. zinc, 1824; Berlin, Schloss Kleinglienicke). From 1826 to 1830 Kalide worked on equestrian statuettes, including those of Frederick William II (zinc), after the model by Emanuel Bardou (1744-1818), and Frederick William III (e.g. cast iron; both Berlin, Schloss Charlottenburg, Schinkel-Pav.). In 1830 he became a member of the Berlin Akademie. His most popular works included the life-size bronze group Boy with a Swan (1836), which was installed on the Pfaueninsel in Berlin as a fountain (several casts, all untraced). Kalide achieved wide recognition and aroused violent controversy with his almost life-size marble figure Bacchante on the Panther (1848; Berlin, Schinkelmus., badly damaged). This work transgressed the accepted boundaries of classical art, above all in the figure's provocative pose, and was perceived as shocking. In its uninhibited sensuality and its blending of the human and the animal, it offended the conservative Berlin public, and consequently Kalide received few new commissions. He had no success with competition designs and became increasingly embittered. He spent his last years at Gleiwitz, where he died.
Lie Louis Perin-SalbreuxFrench miniaturist , 1753-1817